Konstigt med namn

Var inne på svenskanamn.se då mamma upplyste mig om att jag har namnsdag idag =) Dock inte Nina, utan mitt andranamn, Erica. Nina finns inte med i almanackan. Det har jag gnällt över förut i bloggen, så det ska jag inte tjata mer om, men det är en sak som jag förundras över. Jag kollade topplistorna över pojk- och flicknamn från typ 1995 och framåt. Emma har legat i topp i över 10 år. Antingen på första eller andra plats. Nu vill inte jag dissa någon Emma på nåt sätt, namnet är fint. Meeen...hur kan folk tycka att det är kul att döpa sitt barn till Emma när ALLA andra också gör det? Som sagt, Emma är ett fin namn men jag förstår inte riktigt populäritet med det. Men tydligen måste det vara något speciellt med det namnet eftersom det fortfaraner ligger i topp efter så många år. Jag kommer nog inte döpa mitt barn till Emma dock...

Kommentarer:
Postat av: Mi

Nu råkar min syster heta Emma, så det är tur att du inte dissar namnet... ;) Nej då, men till vårt försvar så är hon 14 och döptes innan den riktiga hysterin startade. Då var det ganska få som hette Emma, men nu är det ju på väg att bli nya "Malin, Maria och Anna". Namn som ALLA heter eller som man känner minst 10 andra som gör... trist för våran Emma.

Postat av: Nina

Haha =) Det har faktiskt blivit mycket hysteri kring Emma på senare tid. Min bästa kompis när jag var liten hette Emma, eller hon hade ett väldigt ovanligt dubbel-namn, men kallades för Emma. Så det är nog inte så kul för henne heller, nu när så många heter det... Man har "förstört" många namn på så sätt. Det går inte att vara originell längre när det gäller namn tyvärr. Om du inte döper ditt barn till Alfhild vill säga (läste just att ingen fått det som tilltalsnamn på flera år!).=)

2007-01-25 @ 08:08:45
URL: http://ninaedwards.blogg.se
Postat av: Mi

Alfhild... hmm... nej, kanske inte så jättegulligt... ;) Kan knappt bestämma mig för om jag tycker att det är ett tjej- eller killnamn... Unisex?

2007-01-25 @ 14:56:05
URL: http://niomanader.blogspot.com/
Postat av: Mi

Haha... ja, Alfhild... kanske vore nåt för bäbisen som kommer. Eller kanske inte... ;)

2007-01-25 @ 15:10:56
URL: http://niomanader.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits